Vitamin C

Napsal Roman Michna dne .

Samuel Beckett jednou řekl:” Jsou dva okamžiky pro které stojí za to psát. První, když začínáte a druhý, když to vyhazujete do koše”. Věřím tomu, že následující řádky přece jen budou mít pro čtenáře jistou hodnotu, jelikož se budeme věnovat důležitým informacím o imunitním systému. Jeho kondice je v tomto období naprosto zásadní, více než kdy jindy.

Stěžejními pro imunitní systém je tolik podceňovaný vitamin C, který hlídá vodnatý mezibuněčný prostor a vitamin E, který pracuje na buněčných membránách. Bílé krvinky lymfocyty a makrofágy jsou v první linii při boji s viry a bakteriemi. V buněčných stěnách makrofágů je uloženo mnoho vitaminu C, který odchytává volné radikály a zároveň chrání makrofág. Jakmile se molekula vitaminu C unaví v boji s volným radikálem, může se s pomocí vitaminu E opět aktivovat. Díky vitaminu C získáme z potravy také pětkrát více železa. “Vitamin C působí nadmíru účinně i proti rakovině. Je skutečně schopen cíleně usmrcovat nádorové buňky a ty zdravé nechá na pokoji. Chemoterapie tohle nedokáže. Takové zázraky se přirozeně nedějí s trochou vitaminu C v prášku z tuby zakoupené v supermarketu, nýbrž s vitaminem v infuzi. Tohle drama mnoho klinik pořád ještě nezná. Vitamin C se nebere vážně”. (Strunz 2015).

Jak je to tedy se správných dávkováním vitaminu C a jak to mají zvířata? Tohle mne hodně často napadalo, když vidím vcelku jednotvárnou stravu našich čtyřnohých miláčků. Profesor doktor I.B. Chattergee v roce 1975 dokázal, že psi, kočky, krávy, kozy a králíci sami produkují vitamin C ve svém tenkém střevu. A teď pozor! V množství 10 000 mg (tedy 10 gramů) vitaminu C na 10 kg váhy! O něco dříve, v roce 1949 profesor biochemie G.H. Bourne prokázal, že každá gorila spořádá denně 5000 mg vitaminu C. Toto množství konzumovali samozřejmě i naši předci, než jsme přešli na “moderní způsob stravování”. Jak je to tedy s doporučenou denní dávkou pro člověka v současné době? Doporučená denní dávka vitaminu C je podle Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA) – 90 mg pro dospělého muže a 80 mg pro dospělou ženu. (srovnejte s výše uvedenými údaji o zvířatech a názor si utvořte sami).
Doporučení “osvícených” lékařů a terapeutů je trošku jinde. Doporučují příjem minimálně 1500 mg vitaminu C denně a když cítíme, že se “něco děje” zvyšujeme dávku na 5000 mg.Jeden středně velký pomeranč může obsahovat cca 70 mg vitaminu C, ovšem kdo vi.. viz. níže.

Pokud se budeme spoléhat na příjem vitaminu C z jednotlivých plodin, může nám pomoci tabulka poklesu vitaminu C v nich obsaženým napříč dobou. Hodnoty jsou vedeny na 100 gramů ovoce,zeleniny. Zdroj: Libensmittellabor Karlsruhe, Německo:


brambory rok 1985 – 38mg , rok 1996 – 17mg, rok 2002 – 9 mg (pokles 76%)

jablka rok 1985 – 9mg, rok 1996 – 5mg, rok 2002 – 4 mg (pokles 56%)

jahody rok 1985 – 60 mg, rok 1996 – 28mg, rok 2002 – 18 mg (pokles 70%)

špenát rok 1985 – 51mg, rok 1996 – 21 mg, rok 2002 – 15 mg (pokles 71%)

Je tedy dobré pořídit si vhodný potravinový doplněk. Abychom zvýšili účinnost tohoto potravinového doplňku, doporučuje se jej konzumovat společně s ovocem či zeleninou, které obsahují látky podporující jeho vstřebatelnost.
Vysoké dávky vitaminu C a E také snižují riziko stařecké demence. Vitamin C rovněž zmírňuje ve stáří průběh katarakty (šedého zákalu) a to v kombinaci s vitaminem E a betakarotenem. Kombinace vitaminu C a E (vit.E v množství 400 – 800 MJ) snižuje riziko srdečního infarktu o 77% !!! (Lancet, 23. březen, 1996)

Na závěr se zmíním o největším propagátorovi vitaminu C. Byl jim dvojnásobný držitel Nobelovy ceny Linus Pauling (viz. fotografie). Běžně užíval denně dávku 12 000 mg a když pozoroval příznaky nachlazení dávku zvyšoval na 40 000 mg. Linus Pauling je autorem (společně s Davidem Hawkinsem) knihy Ortomolekulární psychiatrie (1973). Jednalo se o teorii, která spočívala v léčbě duševních poruch a chorob vytvořením optimálního molekulárního prostředí pro lidskou mysl. Šlo tedy o zkoumání vlivu potravin, cukru, minerálů a vitamínu na lidskou psychiku. Například popisovali jak vysoké dávky vitamínu omezily příznaky schizofrenie. Tato teorie, byť o ni mnozí hovoří jako o velmi kontroverzní, o několik desetiletí předběhla svou dobu, protože dnes již víme jaký vliv na lidskou psychiku má například cukr. Linusi Paulingovi byla v jeho 90 letech diagnostikována rakovina prostaty. Sám říkal, že konzumace vysokých dávek vitaminu C pravděpodobně zpozdila nástup nemoci o 20 let. Zemřel v roce 1994 ve věku 93 let.

Pokud jste dočetli až sem, jsem za to rád. Udělejte si sami názor na to, jaká denní dávka vitaminu C je pro člověka optimální a vyzkoušejte si to na sobě. Běžná doporučená denní dávka kolem 100 mg je dobrá jen na to, aby člověk nezemřel na kurděje. Musí se však smířit s tím, že mu přinejmenším poteče z nosu několikrát do roka a rýmečka bude jeho věrný přítel. Ovšem chceme-li mít skutečně odolný imunitní systém, musíme dodat tělu zcela jiné množství tohoto podceňovaného vitamínu.